Video: 12 key features of Toyota Aygo x-nav

[youvid embded=’t’ vid=’QCv7-FpXYiw’]

A new video – developed with Toyota Aygo owners in mind – outlines the key features of the city car’s ‘x-nav’ navigation system.

The system is jam-packed with helpful touches, such as 3D-effect mapping and speed camera warnings, and instructions are available in 20 European languages.

If you’ve just taken delivery of a Toyota Aygo, or are considering one as your next car, then it’s worth bookmarking this post for future reference.

See also: 

X things you need to know about the all-new Aygo

Where next?

Further information about the Toyota Aygo range is available on the designated section of the Toyota UK website and you can find your nearest Toyota dealer here. If you would like to test drive an Aygo, leave a comment below, and we’ll be in touch shortly.

 

91 comments

  1. I took delivery of a new Aygo on Friday 30 Sept 16, I decided to have Sat Nav as an extra. Have now realised that the system is not fit for purpose and I should have saved my money.. Has anybody managed to rename favourites? Have the time showing alongside the map? Download favourites from a USB stick?

    1. Hi Carol,
      Thanks for getting in touch! You are unable to rename the favourites unfortunately.

      Regarding the time display, are you referring to the current time or the ETA for the set journey? You should be able to display the ETA in the top right when you create a journey, which can be set to the time of arrival or the time you started the journey.

      Full details of the system operation can be found in the Owner’s Accessory Manual, which can be found via – http://www.toyota-tech.eu/Aim/Aim.aspx?pubtype=AOM

      Hope this helps!

  2. Thank you Ella, you have confirmed my initial thoughts that the system is not fit for purpose. I have been using integral sat nav systems for the past 10 years so am familiar with one which works well. I have read the system operation manual, more than once. When I am driving I do not want to be looking at my watch to check the current time, it should display alongside the journey time or the expected arrival time when the map is displayed. The software is poor if favourites cannot be renamed, it requires the remembering of addresses to select the favourite. Is there a software update to address these important points.

    1. Hi Carol,
      Unfortunately, we don’t have access to information stating what will come in future updates. All our technical team can suggest is keeping an eye on the update section of the My Toyota portal!

  3. Agree. I can’t remember the postcode of people I want to visit. I want to put ‘Mum’s house’ or similar.
    Even an £80 free-standing Garmin satnav offers this facility.

  4. The sound on my Tomtom won’t work when it’s placed in the dock. The speakers in the car work for the radio and the sat nav works otherwise when not in the dock. I’ve reset in on my PC but no joy. Can anyone help?

    1. Hi Lora,
      Thanks for getting in touch. Sorry for the delayed response; after speaking with our technical team, they have advised that there could possibly be a loose connection within the dock. We would suggest taking your vehicle to your nearest dealer, explain what’s happened and they will be able to assist and solve the issues. Hope this helps! 🙂

  5. I spent the last fifteen years of my working life building, repairing, updating colour displays for warships. Updating software for X Nav should be as simple as it was for these naval navigation displays, i.e. make the update available online or burnt to an optical disk, then download and transfer software to Micro SD Card. This SD card is easily accessible in the glove compartment of the Aygo. I have been quoted a price of £94.51 from Toyota for the latest map. This is extortionate bearing in mind that the map is probably already out of date. I believe maps are updated quarterly then road tested for a few months before release to customer. The basic principle with software should be that if you already own it, then updates should either be free or at a very reasonable cost.

  6. I posted negative comments in 2016, on purchase. There has been no sensible update and to add insult to injury I was expected to pay for map updates. The x Nav is not fit for purpose but Toyota show contempt and patronise any person complaining….I was directed to read the handbook.

    1. Hi Carol,

      Thank you for getting in touch and we are sorry to hear that you feel this way. We take feedback very seriously and therefore will pass these comments on to our Product team.

      Thanks.

      1. Another patronising reply, I find it amusing to think you “are sorry”. You have taken none of the comments made, from many people, on this blog seriously. It is two years since I first commented and nothing has changed. Get a decent coder working on your software and address the needs of your customers who paid good money for rubbish. It is this poor hardware which is making me think about leaving Toyota, a shame as I have been driving them since 1973.

  7. I can’t cope with the sat nav at all. It takes me round in circles! I use my phone now instead on Google maps bluetoothed to the radio.

  8. Is anyone taking any notice about all these complaints about the X nav. Four years have gone by since the first blog. I bought my Aygo in 2017 and had a sat nav fitted If I had read all these blogs I could have saved myself all the frustrations I have had with X Nav and saved myself money. Toyota should be ashamed of themselves fitting a sub standard navigation system to a first class car. Also not responding to customers complains about the X Nave after 4 years shows how much they care about their customers. I shall think twice about my next car even though my last 4 cars have been a Toyota.

    1. Hi June,

      Thanks for getting in touch and we are sorry to hear that you feel this way. We take customer feedback very seriously and so will pass these comments on the x-nav on to our Product Team. You can also contact our Customer Relations team via this link: https://www.toyota.co.uk/contact-us/.

      Thanks.

    2. A Toyota garage will update your system for £250 or you can buy the latest SD card update for around a £100 and install it yourself (it fits at back of glove compartment) Either option will not address the issues raised by many on this blog. As many have noted, it is not fit for purpose and you’d be better served by a stand alone unit many of which have free map updates for life. It will be cheaper as well. I used to own a really cheap Binatone satnav, cost me £30. It would verbally warn you well ahead of time when the next turn was coming up. The Aygo satnav doesn’t. I foolishly sold my cheap, and very functional satnav when I bought my Aygo.

    3. I made them remove the satnav and refund me. Glad I did as reading these comments it’s just got worse with updates etc. Wonder if they fixed the clock issue. I could believe they’d invented a satnav that didn’t show the actual time.
      I’ve upgraded since to a yaris. No satnav for obvious reasons. This is my last car with them though, they just haven’t rolled with the times when it comes to technology! Yaris has inbuilt speed warnings and they aren’t right. So why bother?
      Either do it well. Or don’t bother!
      I’d rather have a sunglasses holder.

    4. In a word. NO! Just purchased an almost new 2018 Aygo from my local Toyota dealer and paid extra for the X-nav to be installed. What a crock, I wish that I had seen all of these comments before I decided to buy. The X nav is clearly not fit for purpose and has many problems dating back some 4 years. I have the latest software and are experiencing the many problems listed by other owners in addition to a few more. I have spent many hours trying to resolve the problems and Toyota media support are of no help whatsoever and proportion all blame on Pioneer. There is also a feature printed on page 33 of the Aygo brochure that clearly states that the X nav also has a text-to-speech feature. Having not being able to find any information about this feature in the manual, or online, I called the Toyota Media support helpline to be informed that they had no knowledge of this feature.

      In addiction to the many problems with the X nav I am also unable to connect my iPhone X to the head unit. I even purchased a new cable from Apple and after many hours have now discovered that it only works with an iPhone 4 that is some 6 years out of date.

      I have now been advised to return the vehicle to my Toyota dealer for testing that will comprise of a road test. Really! Are they going to drive the 6 routes that I have, to date, had problems with totalling some 450 miles.

      Toyota are fully aware of the many problems with this unit that date back to 2014 and instead of doing the honourable thing and refunding my money or offering me an upgrade to the Apple Car Play unit, at additional cost, they are doing all they possibly can to cause me even more inconvenience, in my opinion, hoping I will just forget all about it.

      Unless Toyota come up with a reasonable solution then I am left with no alternative but to make a claim against my dealer under the sale of goods act.
      This will be a very last resort because the relationship that I have built up with my dealer will be destroyed.

      The Toyota Aygo is no doubt a very good little car but I am now starting to regretting buying it and wish that I had chosen an alternative manufacturer. After all, if they make you jump through hoops for a problem with the nav unit what are they likely to do with a more serious problem.

      1. Hi Steve,

        Thank you for getting in touch. Customer experience is extremely important to us, so we we are very sorry to hear that you feel this way and that you are experiencing these issues. Our Customer Relations team here at Toyota GB are best equipped to assist you, and you can contact them via this link:

        https://www.toyota.co.uk/contact-us/.

        If you would like to contact them, they can take the relevant steps to help you as soon as possible.

        Thanks.

      2. Thank you for your prompt response. I have contacted the customer relations department and understand that my dealer is in contact with Toyota to resolve the problem.

      3. Update from customer support.

        What a complete waste of my time over the last 2 weeks. I have spent around 2.5 hours on the telephone to media/customer support and several hours on the internet looking for a solution to the many problems with the x-nav device to be finally told that my request to have the device removed from my vehicle and my hard earned money refunded declined.

        The customer support person who I spoke with was patronising, talked nonsense and kept apologising. How very annoying it is when you have someone on the telephone who doesn’t listen and is working to an agenda of not accepting any responsibility. In essence I am expected to detail all of the many problems with the system to my Toyota dealer, wasting more of my time, and in way of compensation could, possibly, be given a free map upgrade to the device. The x-nav already has the latest software installed.

        The customer services person went on to say the device is only a guide and NOT meant to be used on routes that are known and was so eager to defend the product that she failed to realise that my Wife is the main user of the car and I was simply testing the device on 6 recent routes. On every route the device had issues, many of which are listed below by other users. Moreover, what nonsense to suggest that the sat nav shouldn’t be used on routes that are familiar to a user and makes a mockery of the safety camera notifications. This clearly demonstrates the lengths that customer support will go to to avoid excepting responsibility for a device that is unfit for purpose.

        Having exhausted any possibility of Toyota accepting responsibility I am now left at the mercy of my local dealer and await their decision on whether they are going to remove the x-nav from my recently purchased vehicle.

        In my experience Toyota customer support and the x-nav device falls short of the Toyota brand and is the worst customer support that I can recall in recent years.

        I now intend writing to the CEO of Toyota and to ensure my complaint is received shall be sending the correspondence including copies of all of this Blog by Bureau Fax.

      4. Hi Steve,

        We are sorry to hear that you feel this way and we apologise for the frustration this may have caused. We wish you all the best and hope that your issue can be resolved with our Customer Relations team and your local Toyota Centre.

        Thanks.

      5. UPDATE DECEMBER 2019. Nav unit removal and refund

        The dealer eventually removed the navigation unit In early February and told me they would be in touch regarding the refund. I was messed around for a week with lame excuses but after a number of phone calls and 2 visits to the dealer they eventually refunded my money.

        Unfortunately, the dealer binned the blank out of the glovebox when they fitted the sat-nav but they promised to get me a replacement. The glove box kept jamming shut due to items stored in the glovebox falling into the void so I ended up storing items in a plastic bag under the seat.

        The vehicle went in for servicing at the end of June and I reminded them of the glovebox blank which they said they would fit at the time of service. When I collected the car they said they couldn’t find the blank and I would have to come back another day. There were other aspects of the service I wasn’t happy with that I won’t go into here but the car was dirtier when I collected it than when I took it in. In fact, the side windows were so smeared that I couldn’t see clearly to turn onto the main road out of the dealers forecourt so had to clean them. I went back and complained to the sales Manager, service Manager not in, and outlined all of my issues. I received a call from the service Manager 2 days later and was not impressed. Quite frankly, the guy is hopeless and I got so fed up of all is who shot John (bull sh*it) that I told him to forget it.

        Having carried out my own research I discovered that the part they binned was not available to purchase and was part of the dashboard. I eventually found an optional extra that was a bottle holder but the parts department quoted me £65.00. WOW! for a small bit of plastic. After more research I managed to cross reference it with a Citroen C1 and paid just £17.00 for the very same item.

        I now have another problem. Both Toyota dealers in my area are owned by the same dealer and I’m not going back to them so it looks like an independent garage.

        Would I buy another Toyota? Absolutely not. The sales side of the business is first class but is poorly let down by service.

        I also have some interesting dash camera footage evidencing the shortcomings on the service.

      6. Hi Steve,

        Thanks for getting back in touch and for sharing these additional details with us. We are deeply sorry to hear about your experience with us and the issues you have had with your car. We would like to help you further by opening a case with our customer relations team, as they are best placed to discuss your situation further in order to support you in any way we can. We have emailed you directly to discuss this further.

        Thanks.

    5. I could not agree more June. No one is taking any notice. My Media unit in my brand new Toyota Aygo failed within 4.5 months and the service manager at Curries at Combe Lane assured me that it was ususal for 4.5 month old cars to have problems – they refitted the unit, and it failed again with a week. Whilst I was there, there was another customer with the same problem. No one looked surprised.

      I have bought three Toyotas in a row, as I was convinced of their reliability, but that is certainly not the case, and I will not be buying from Toyota again.

      1. Hi there,

        Thanks for getting in touch with us. We are incredibly sorry to hear you are unhappy with your Aygo and would like to put you in touch with our customer relations team who will be able to discuss this with you further. We will email you directly regarding this.

        Thanks.

    6. I could not agree more with all the comments that have been made. I have bought 3 toyotas in a row, but after my appalling experience with the AYGO, I would not wish to buy anothe one.

      1. I agree totally and wish that I hadn’t purchased an Aygo.
        Not only is the media system a piece of junk but I’ve also had a bad experience when the car went in for service.

      2. Hi Steve,

        Thanks for getting in touch. We are so sorry to hear you are unhappy with your car and the service it had. We would like to investigate this further for you and see if there’s any way we can help. We will email you directly to discuss this further.

        Thanks.

      3. Hello and thanks for your message.

        I have posted more details of my experience with my dealer, WR Davies of Telford, under the heading UPDATE DECEMBER 2019.

        The sales side of the business is superb but is badly let down by the service department who operate with impunity. They handed my vehicle back after removing the sat-nav unit with a gaping hole in the back of the glovebox because they had binned the original blank. From Feb to the end of June, 5 months, I heard nothing about the replacement part and had to remind them when I booked the car for service. They didn’t fit the part at the time of service, they couldn’t find it, and said I would have to go back at a later date. Really! The reason they couldn’t find it was because it is not available on its own and must be purchased as part of the lower dash. Clearly, I was being fobbed off again.

        I was considering swapping our other car, MCC Brabus, for the new Toyota Corolla and had some preliminary discussions with the salesman who sold me the Aygo but having another very bad experience with my dealer I called the salesman and asked him not to ever call me again whilst he worked for any of the dealerships owned by WR Davies. I filled him in on what had happened and he was very apologetic, more than what the service manager ever was. The sales manager is also very good and a really nice person who passed on my complaint to the service manager.

        I don’t think opening a case with Toyota will resolve any of my issues or repay me for the cost, time, and inconvenience of sourcing the missing part myself.

        The problem I now have is where do I go for servicing?
        I ALWAYS prefer to use the main dealer but have no confidence returning to WR Davies. So, it looks like an independent or sell the car.

        I would have sent an email of my complaint with dash cam footage to the owner of WR Davies but they provide no email contact details on their website. I did call by phone and ask for an email address of the owner but was refused and was told that email addresses are NOT provided over the phone. I would have to call in person and I refused.

        I have now owned the car for one year and can’t recall a car that I have been more unhappy with and feel badly let down.

        The automatic headlight sensor appears to have developed a fault and the clock on the radio keeps losing the time and the date defaults to 2062. There is a rattle behind the dash board that may be a result of the dealer not refitting the radio media player correctly.

    7. We are trying desperately to change this system local garage won’t hear of it Halfords might not sure what leads etc I need to purchase I bought a stereo Kenwood 8019
      Thanks

  9. Hi Steve,

    Thanks for getting back to us with this. We are so sorry to hear about your experience with us. We would deeply appreciate the opportunity to help you further and put things right by opening a case with our customer relations team on your behalf. Our team are in direct contact with our centres and would be able to investigate your situation further. The details of your complaint and the dash cam footage can be sent them and they will be able to follow this up with the dealer directly.

    Regarding servicing and the potential faults you have mentioned, it is important to have the car checked over with your nearest dealer and our team would work to ensure you are happy with the experience.

    Once again, we are sorry to hear about this and we will re-send our email to you for your consideration.

    Thanks.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *